This is MY story

Alla inlägg under mars 2011

Av Pillan - 31 mars 2011 20:10

Faan va snabbt ett läge kan skifta till ett annat.
Jag låg i soffan med 38 i feber samtidigt som jag ibland sprang å kollade till maten. När maten var klar å Jan kommit hem satte vi oss å åt. Då kommer Kevin in å säger att han å hans kompis letar efter ett barn. Min första tanke var: VA!? Vad är det för ny lek?
Sen ser jag hur pappan irrar runt kring hyreshusen. Jan å jag slängde på oss kläder och gick ut å hjälpte till.
I det läget så kändes febern och min värkande kropp som en fis i rymden om inte mindre. Jag tror vi sprang runt i hela stan. Efter nästan 50 minuter ringer Kevin till Jan å mig. De har hittat pojken. Den lille krabaten hade somnat...under soffan.
Föräldrarna måste ju ha mått så fruktansvärt dåligt innan de hittade honom så de kunde gått sönder. 
Såååå himla skönt med lyckliga slut!! 

Av Pillan - 27 mars 2011 00:34

För en stund sen var det nåt som small. Ungefär som en riktigt hög påsksmäll. Jag fick så ont i magen! Direkt går mina tankar till Fridha som ligger nergrävd, ensam i stugan. Hon var ju så rädd för allt vad smällare heter. 
När och Hur ska jag komma över det här? Tiden läker faktiskt inte alla sår!

Av Pillan - 26 mars 2011 00:05

Jahaaaa då har man lagt en beställning på några böcker då. Väntar med spänning tills jag får hem dom. Jag är väl ingen bokslukerska precis men hittar jag "den där" så sträckläser jag.

Valet av mina böckers ämne är kanske lite konstigt å jag vet inte vad det exakt är som gör att jag väljer dom. En av anledningarna är iaf att få veta hur personerna tagit itu med sitt liv och hur de klarat av att gå vidare. Det ger mig en sorts styrka att veta att fast allt kan se ut som skit så finns det en ljusning någonstans.


Kom gärna med tips, frågor eller kommentarer!


Kram på er! 

Av Pillan - 24 mars 2011 13:50

"Blondie"
Birgitta Andersson




"Som nyfödd är hon nära att bli lämnad i en snödriva.
Som sjuåring blir hon våldtagen av en alkoholist i en trappuppgång.
Som nioåring rymmer hon hemifrån och blir än en gång våldtagen - av en långtradarchaufför som gett henne lift.
Som tolvåring börjar hon sälja sin kropp till fyllgubbarna i Björns trädgård på Söder i Stockholm.
Som trettonåring är hon fullfjädrad prostituerad i city och har en hallick som tar ifrån henne merparten av de pengar hon tjänat.
Som tonåring blir hon snart grovt kriminell och utnämns av pressen till "Sveriges gangsterdrottning".
Hon kommer att tillbringa sexton år av sitt liv på olika institutioner, alltifrån flickhem, ungdomsvårdsskolor och psykiatriska kliniker till slutna avdelningar på såväl mentalsjukhus som kvinnofängelset Hinseberg.
Hon heter Birgitta "Blondie" Andersson och har levt ett liv som de flesta människor inte kan föreställa sig ens i sin vildaste och möskaste fantasi.
Om detta liv i fattigdom, förnedring och fullständig utsatthet berättar hon osentimentalt oxh med kärv humor i Blondie.
Det här är på samma gång ett skakande tidsdokument, ett gripande kvinnoöde och en paradoxalt upplyftande skildring av närmaste ofattbar mänsklig
styrka."




"Denna bok är helt unik, Birgitta Andersson skildrar ett liv på så djupa nivåer att de flesta av oss inte anat att de finns. Och sedan hur hon mot alla odds tack vare sin härliga fräckhet når upp till ytan där man kan stå ut med livet.
BIRGITTA STENBERG"




Jag förstår inte hur människan kan vara så otroligt grym! Å jag förstår inte hur Birgitta orkar leva med allt detta i bagaget. Hur hon kan lita på någon överhuvudtaget är totalt obegripligt. Hon måste vara en av de starkaste människor jag "känner till."
Boken är segstartad men fasiken det händer grejer....

Av Pillan - 24 mars 2011 13:48

"I det tysta"
Vicky Jaggers




"I 18 år var Vicky Jaggers i sin brors våld. En sann och ovanlig berättelse om syskonincest.

När Vicky Jaggers var liten avgudade hon sin storebror David och han var ochså deras mord ögonsten.
För modern var David ljuset i familjelyckan, det perfekta barnet som inte kunde göra något fel.
Men Vickys egen familjelycka och hennes barndom förbyttes mot mardröm när hennes bror brutalt våldtog henne upprepade gånger. Hon var tolv, han var sjutton.

Därefter förblev hon i hans våld. Hans viskande hot vid middagsbordet förlamade henne av skräck och höll henne tyst. Inte ens när hon upptäckte att hon var gravid och födde ett barn vågade hon säga något. Hon var övertygad om att ingen någonsin skulle tro henne.

I det tysta är en skakande sann berättelse om syskonincest och om att vara skrämd till tystnad, av sin egen bror. Idag är Vicky Jaggers 34 år och bor i Storbritannien med sin man och sina fyra barn."




Ja vad ska man säga! Först vart jag så förbannad på mamman som inget gjorde. Som plöttrade med David. Men ju längre in i boken ja kom desto mer förstod jag att hon inget kunnat göra. David är i mina ögon en sån person som inte kan vara bland människor. Som inte fungerar på ett "normalt" sätt.
Det gör ont i mig att läsa om vad han utsatt alla dessa människor för...dessutom med ett hånflin på läpparna och en tom blick!

Tuff att läsa men jag läste ut den på två dagar! Vet inte om man kan säga eller uttrycka sig att den är "BRA" i och med att den är sann och grotesk. Men den är välskriven och man förstår verkligen hur alla personer måste ha känt sig i en situation som denna och hur viktigt det är med kommunikation i familjen!

Av Pillan - 24 mars 2011 13:46

Jag läser inte många böcker. Men när jag väl läser är det bara de som har en sann historia bakom. Tänkte försöka lägga upp lite tips på bra böcker här. Kursiv och fet text är det som står på baksidan boken. Övrig text är min egen.

El choco - Svensken i Bolivias mest ökända fängelse.
Markus Lutteman



"Inga lås på celldörrarna, inga vakter på avdelningen. Vapen i mängder och obegränsad tillgång till narkotika. Hit, till det beryktade San Pedro-fängelset i Bolivia, fördes Jonas Andersson från Kungälv efter ett misslyckat försök att bli skuldfri genom att smuggla kokain

Men i den genomkorrumperade och brutalt våldsamma miljön fick Jonas ironiskt nog ording på sin tillvaro. Han slutade med droger, gifte sig och blev pappa - allt innanför murarna.

Markus Lutter man är journalist och träffade Jonas Andersson första gången under en resa i Bolivia 2003. Jonas avtjänade då ett åttaårigt straff för narkotikabrott men sedan han återänt till Sverige 2005 har de arbetat med boken."



Jag tyckte mycket om den här boken. Man får en bra inblick i vilket stort problem det egentligen är med alla dessa droger i omlopp. Hur skadad och sårbar människan är. Alla barn som blir drabbade som inte en jävel tänker på. Det är en snedvriden värld bakom dessa galler. Man får betala sin egen cell. I stort sett: har du inga pengar så  överlever man inte en dag inne på San Pedro.

Helt klart värd att läsa.

Av Pillan - 24 mars 2011 13:31

Idag är en sån där dag då jag bara känner stor saknad! Trots att jag vet att rätt beslut togs så skär det ändå i hjärtat!


  Det här kortet togs bara några dagar innan vi fick ta bort vår älskade vovve å  inte syns det att hon skulle bli 16 år?!


R.I.P Fridha

Av Pillan - 21 mars 2011 23:47

Som "belöning" för att han samarbetat hos doktor åkte vi till "Lek- o buslandet". Kan lova att det blev succé! Jag har inte sett han så här nöjd på länge. Hit åker vi garanterar fler gånger. Nu har säkert de flesta redan vart där men om inte så rekommenderar jag det till alla barn OCH vuxna!
Trots att det är flera hundra barn här så är jag coollugn! Konstigt! Men så jävla skönt! Meeeen nästa gång får datorn bli med. 3 timmar är lång tid när man som ensam vuxen i sällskapet inte hänger med i barnens takt ;) :p .
Fast det är oxå väldigt lugnt utan den oxå och bara kunna sitta. Man får känslan av "egen tid". KANON!
Ja det här var verkligen nåt i våran stil. Tänk om karlskoga kunde komma med nåt sånt här ställe. Visst vi hade "Kuliga huset" ett tag men det var mest för mindre barn. Dessutom fanns det dåligt utbud vad gäller mat å dryck.  Sen har vi ju "Boda Borg" men det känns oxå begränsat. Där kan man inte vara med sitt barn på samma sätt. Ingen direkt fri lek. Visst är Boda Borg kul men långt ifrån Lek-o bus.

Det tråkiga är att har man fler barn så blir det ju SVINDYRT. Speciellt oxå då man inte får ta med nån form av ätbart in.


Lek-o bus landet

7000 kvm
Öppettider: alla dagar 10-20
Entré: 120kr/3 timmar, (15 kr för en xtra halvtimme)
Trådlöst internet gratis

www.lekobus.se


Boda Borg

100 rum/ 24 questar
Öppettider: alla dagar 9-17, ons & lör 9-20
Entré: 120kr/2 timmar (160kr/sä länge man vill)

www.bodaborg.se

Jag föredrar Lek- o bus då där inte finns nån alkohol!

Presentation


Jag kan vara snäll! Men även elak.
Jag kan älska dig! Men även hata dig.
Jag kan bry mig om dig! Men även strunta i dig fullständigt.
Jag kan vara din vän! Men även din värsta fiende.
Allting beror på hur du behandlar mig. Ganska enkelt eller hur!?

Fråga mig

8 besvarade frågor

Ditt avtryck ;)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards