This is MY story

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Pillan - 19 mars 2011 22:11

Jag tänkte lägga ut lite boktips här lite då och då. Och jag tar gärna emot tips på böcker från er alla så länge boken är en sann historia.

 

"Den tusende gången"
Anna Lytsy - Ulrika Olson

 

 

 

"Från att hon var en liten flicka till tidiga tonår utsattes Ulrika Olson för sexuella övergrepp av sin far. Han dömdes till fyra och ett halvt års fängelse sedan Ulrika polisanmölt honom vid tjugo års ålders. Efter det sista övergreppet förträngde Ulrika allt som hänt under många år, men levde mycket självdestruktivt och missbrukade droger, alkohol, mat och pengar. Men framför allt sex.

"Ulrika Olson lever idag med sambo och barn och har brutit den onda cirkeln av missbruk. Hon har gjort en lång resa genom minnen och känslor. Den tusende gången är den skakande berättelsen om de övergrepp hon utsattes för, om polisutredning och rättegång, om ångest, fysiska men och missbruk. Men framför allt om hur ett offer själv blir förövaren tills hon slutligen bestämmer sig för att bryta den onda cirkeln. Detta är hennes egen historia som är fruktansvärd, men samtidigt skrämmande allmängiltig."








"Den tusende gången är Ulrika Olsons berättelse, tolkad och nedskriven av fritidsjournalisten och författaren Anna Lytsy."




Ärligt talat tappar jag ord när jag läser/läst den här boken. Man får verkligen alla detaljer så pass utförligt beskriva att man nästan kan känna hennes smärta.
Å jag kan för mitt liv inte förstår VARFÖR man ens kan tänka tanken på att göra sitt barn eller någon annan nåt sånt här ont.
Det gläder mig dock att hon tar sig ur sitt beteende för sin och sina barn skull men kan man nånsin bli hel igen.
Lägger till några länkar där man kan läsa diverse intervjuer med Ulrika:


http://www.aftonbladet.se/wendela/article11365102.ab


http://www.amelia.se/senaste-numret/2008/amelia0608/ulrika/

Presentation


Jag kan vara snäll! Men även elak.
Jag kan älska dig! Men även hata dig.
Jag kan bry mig om dig! Men även strunta i dig fullständigt.
Jag kan vara din vän! Men även din värsta fiende.
Allting beror på hur du behandlar mig. Ganska enkelt eller hur!?

Fråga mig

8 besvarade frågor

Ditt avtryck ;)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards